skift mobilabonnement

COVID-19 har ændret mobil- og internetvaner: Skal du have nyt abonnement?

Advertorial skrevet i samarbejde med CBB. Danskernes mobilvaner var markant anderledes i 2020 og 2021 end i 2019 og årene før. Det skyldes naturligvis COVID-19, der sendte det meste af arbejdsmarkedet hjem og vores sociale liv blev stærkt forandret, så vi måtte ty til andre måder at mødes og tale sammen – det med at mødes og hygge sammen var ikke muligt på samme måde som tidligere.

Internet, tale og data ændrede sig under COVID-19

Hjemmearbejde, karantæner og rejserestriktioner ændrede ikke blot vores vaner, når det gælder internet, så mange måtte finde nyt internetabonnement.  Det gjorde også, at vi talte mere i telefon. Ifølge tal fra Energistyrelsen talte vi 15 procent mere i telefon i 2020 end sidste år. De sidste mange år har vores lyst til at tale i telefon ellers været faldende, men det vendte altså i det vanvittige år 2020.

Samtidig brugte vi vores mobiltelefoner 40 procent mere til at gå på nettet, viser tal fra blandt andet Telenor.

Det generelle internetforbrug voksede med 25 procent i 2020, hvor det normalt vokser med cirka 18 procent.

Nye mobil- og internetvaner fortsætter i 2021

Der er løsnet op for restriktionerne, men alt tyder på, at vi kommer til at fortsætte med at arbejde mere hjemme end normalt. Det stiller nye krav til vores mobilabonnement og internet.

Du bør derfor tjekke dit mobilabonnement ud for at se, om det passer til dit forbrug. En tommelfingerregel siger, at man skal tage det gennemsnitlige forbrug fra de sidste seks måneder og så lægge 10-15 procent oven i. Så har man et mobilabonnement, der formentlig vil dække ens behov fint de næste 6-9 måneder. Man bør som udgangspunkt lave et mobiltjek hver 6. måned for at se, om man har et mobilabonnement, der passer til ens behov.

Et mobilabonnement kan man let skifte ud og tage et nyt i brug. Det er sværere med internet. Man kan ikke bare skifte internetabonnement på samme måde, som man skifter mobilabonnement. I hvert fald ikke, hvis det er kablet internet. Oplever du problemer med internetforbindelsen på hjemmekontoret, så er den bedste, hurtigste og ofte billigste løsning at vælge mobilt internet. Mobilt internet får du med posten inden for få dage og det kan straks tages i brug.

Samtidig begynder mobilt bredbånd også at komme på 5G-nettet her i løbet af de kommende måneder. Når det sker, så er mobilt bredbånd faktisk et reelt alternativ til de traditionel hurtigere kablede løsninger – bare meget enklere at komme i gang med.

 

Ovenstående artikel er lavet med økonomisk støtte fra Skrevet i samarbejde med CBB Mobil. Indholdet er derfor ikke skrevet af TelePrisGuide.dk